Renault Scenic RX4

Opis modelu
Samochody terenowe i w...Warsztat Renault Renault Scenic RX4
 
offline ija_francja
administrator
T:46 P:66
Dodany: 2010-06-20, 15:12:51

Renault Scenic RX4

SUV (Sport Utility Vehicle) to klasa samochodów o bardzo dużej dynamice rozwoju. Pojazdy tego typu łączą funkcje komfortowego samochodu do codziennego użytku z możliwością bezproblemowego zjechania z wytyczonych szlaków i aktywnego spędzania wolnego czasu. Projektanci Renault, bazując na udanym modelu Scenic, opracowali jego ’aktywną’ odmianę, dostosowaną do pokonywania bezdroży i drobnych przeszkód terenowych.

RX4 ma układ stałego napędu czterech kół, opracowany wspólnie ze specjalistami z austriackiej firmy Steyr Puch. Wykorzystuje on sprzęgło lepkościowe, dzielące moment między osie auta. W warunkach jazdy szosowej koła osi przedniej przenoszą 90%, a tylne 10% momentu napędowego. Zjechanie na bezdroża, jazda pod górę, pokonywanie piaszczystych lub śliskich odcinków drogi automatycznie zmienia ten stosunek.

W wersji z napędem przednim Scenica wahacze wleczone połączone są ze sobą układem czterech poprzecznych drążków skrętnych. W modelu RX4 zastosowano niezależne wahacze wleczone mocowane do rurowej ramy pomocniczej, resorowane sprężynami śrubowymi z pionowo ustawionymi amortyzatorami. Zmianę typu zawieszenia wymusiłą obecność w napędowej osi tylnej mechanizmu różnicowego i zespołu sprzęgła lepkościowego. Standardowe drążki skrętne przechodziłyby dokładnie przez środek tego elementu. Dla umożliwienia jazdy w terenie prześwit RX4 zwiększono w stosunku do wersji podstawowej o 60 mm i wydłużono o ok. 70 mm skok zawieszenia. Zastosowano koła o 16-calowych obręczach.

Stylizację modelu RX4 dopasowano do jego przeznaczenia. Auto ma szeroki pas z tworzyw sztucznych, ochraniający dolne partie nadwozia, większy zderzak i szersze błotniki przednie, wykonane z materiałów kompozytowych. Tylna część samochodu w stosunko do wzorca jest całkowicie zmieniona. Tylna klapa otwierana do góry została zastapiona drzwiami otwieranymi na bok z zawiasami mocowanymi do lewej tylnej ściany auta. Koło zapasowe przeniesiono z wnęki bagażnika na tylne drzwi.

Scenic RX4 oferowany jest z silnikiem: benzynowym 2.0 (140 KM) oraz turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1,9dCi (102KM) i 1,9dTi (107KM).

Zródło: trojmiasto.pl
LINK

(Tekst został częściowo moderowany przez mnie)

Ostatnio edytowany przez: ija_francja, 2010-06-20 16:32:24
 
offline ija_francja
administrator
T:46 P:66
Dodany: 2010-06-20, 16:11:18

Stały napęd na cztery koła

Główną innowacją techniczną samochodu jest stały napęd na cztery koła opracowany wspólnie z austriacką firmą wyspecjalizowaną w tego typu konstrukcjach - Steyr Daimler Puch. Układ składa się ze specjalnej skrzyni biegów o dwóch wałkach wyjściowych i jednym wale napędowym złożonym z trzech części i dwóch pośrednich wałów Kardana, oraz ze sprzęgła hydraulicznego, tylnego mostu i dwóch dodatkowych watów napędowych. W celu uzyskania miejsca na elementy układu przeniesienia napędu zmodyfikowano układ wydechowy.

System ten stale kontroluje i dostosowuje rozłożenie napędu na przednią i tylną oś, bez interwencji kierowcy. Praca układu stałego napędu na cztery koła jest regulowana za pomocą sprzęgła hydraulicznego oraz elektronicznego systemu zapobiegającego poślizgowi kół. Sprzęgło hydrauliczne zapewnia automatyczne i natychmiastowe dostosowanie rozłożenia siły napędu na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. Elektroniczny system zapobiegający poślizgowi kół kontroluje przednie koła i zapewnia napęd pojazdu w każdych warunkach.

Wykorzystując oba te systemy, Scenic RX4 daje sobie radę w każdych warunkach drogowych, jak choćby na pokrytej śniegiem drodze.

Skrzynia biegów z dwoma wałkami zdawczymi

We współpracy z firmą Steyr Daimler Puch, która podjęła się wykonania obudowy oraz układu kół zębatych dodatkowego wyjścia, koncern Renault opracował specjalną skrzynię biegów o dwóch wałkach zdawczych. Nowa skrzynia Renault ”JC7” pochodzi od skrzyni montowanej w Scenic’u z napędem na jedną oś i posiada jej podstawowe parametry techniczne.

Zródło: moto.wp
LINK

Ostatnio edytowany przez: ija_francja, 2010-06-20 16:12:53
 
offline ija_francja
administrator
T:46 P:66
Dodany: 2010-06-20, 16:21:10

Wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo:

Systemy ABS + EBV
System zapobiegający poślizgowi kół przednich
Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera o kontrolowanym ciśnieniu oraz dwufunkcyjne poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową
Przednie zagłówki o zoptymalizowanym położeniu z regulacją wysokości
Trzy zagłówki tylne
Przednie pasy bezpieczeństwa wyposażone w system kontroli napięcia pasa i napinacze z ogranicznikiem napięcia
3-punktowe, tylne pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia na miejscach bocznych
System ISOFIX do mocowania fotelika dziecięcego na tylnych, bocznych fotelach

Wyposażenie podnoszące komfort:

Pakiet klimatyzacji z chłodzonym pojemnikiem w konsoli centralnej
Tapicerka z tkaniny CROSS
Przyciemniane szyby
Komputer pokładowy o 7 funkcjach (w wersji 2.0 16V)
Radioodtwarzacz Radiosat 6000 z systemem RDS, kodowany, z pilotem sterującym umieszczonym pod kierownicą, wyposażony w 6 głośników
Układ kierowniczy ze wspomaganiem, kierownica trójramienna z regulacją wysokości
Centralny zamek zdalnie sterowany falami radiowymi + system automatycznego blokowania zamków drzwi po ruszeniu pojazdu
Elektrycznie sterowane szyby przednie
Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
Rama wzmacniająca wbudowana w przedni zderzak
Zależnie od poziomu wyposażenia i kraju, Scenic RX4 będzie posiadał seryjnie lub w opcji następujące elementy:
Aluminiowe obręcze kół ”INCA”
Skórzana tapicerka w kolorze czarnym
Trójramienna kierownica pokryta skórą i skórzany mieszek dźwigni biegów
Obudowa koła zapasowego w kolorze nadwozia
Dwa otwierane dachy szklane, sterowane elektrycznie, uchylane i odsuwane
Klimatyzacja z automatyczną regulacją
Radioodtwarzacz Radiosat 6000 z odtwarzaczem CD
Zmieniacz na 6 płyt CD
System satelitarnej nawigacji Carminat Navigation GPS
Spryskiwacze reflektorów
Tylne szyby sterowane elektrycznie
Centralny podłokietnik przy fotelu kierowcy
Specjalny bagażnik dachowy
Lakier metaliczny lub perłowy.

Zródło: moto.wp
LINK

Ostatnio edytowany przez: ija_francja, 2010-06-20 16:24:57
 
offline ija_francja
administrator
T:46 P:66
Dodany: 2010-06-20, 16:26:00

Wysoki komfort i doskonałe zachowanie na każdej drodze

Przednie zawieszenie, w którym zastosowano kolumny Mac-Pherson i wahacze trójkątne, zostało opracowane tak, by spełniało wymagania eksploatacji w zmiennych warunkach - na drodze o dobrej nawierzchni oraz w terenie. Dolne wahacze trójkątne wykonano z żeliwa, wzmocniono kolumnę i dodano specjalny stabilizator poprzeczny. Twardość amortyzatorów i elastyczność sprężyn zostały dobrane z uwzględnieniem różnych warunków eksploatacji auta.

Natomiast tylne zawieszenie jest całkiem odmienne od zawieszenia montowanego w wersji z napędem na dwa koła. Tylne koła posiadają niezależne zawieszenie. Tylna oś z czterema drążkami została zastąpiona wahaczami wleczonymi, sprężynami i amortyzatorami. Wszystkie te elementy są zamocowane do galwanizowanej ramy stanowiącej specyficzny element wersji RX4. Na ramie tej zamontowane są również podzespoły zapewniające napęd na cztery koła: sprzęgło wiskotyczne, tylny most i wały napędowe.

Zwiększony do 210 mm prześwit oraz duży skok zawieszenia Scenic’a w wersji RX4 pozwala na pokonanie wszystkich trudno dostępnych dróg. Jest to więc pojazd przystosowany do eksploatacji tzw. ”Off-road”.

Duże, 16-calowe koła są wyposażone w opony Michelin XPC o wymiarach 215/65/16H specjalnie przeznaczone do jazdy po drodze i w terenie. Układ hamulcowy z systemem ABS oraz elektronicznym korektorem siły hamowania EBV kół tylnych, posiada cztery hamulce tarczowe o średnicy 280 mm z przodu i 265 mm z tyłu.

W porównaniu do wersji z napędem na jedną oś, masa Scenic’a RX4 jest większa o 175 kg. Zwiększenie masy jest wynikiem zastosowania podzespołów mechanicznych nie występujących w wersji z napędem na dwa koła oraz wzmocnienia konstrukcji pojazdu i wzbogacenia wyposażenia.

Zródło: moto.wp
LINK

Ostatnio edytowany przez: ija_francja, 2010-06-20 16:27:30
 
offline ija_francja
administrator
T:46 P:66
Dodany: 2010-06-20, 16:31:39

Podstawowe dane techniczne:

Renault Scenic RX4 1.9 dCi

Karoseria:

typ: Van
liczba drzwi: 5

Wymiary i wagi:

długość: 4444 mm
szerokość: 1785 mm
wysokość: 1730 mm
rozstaw osi: 2624 mm
prześwit: 210 mm
masa: 1485 kg
pojemność zbiornika paliwa: brak danych

Silnik:

pojemność skokowa: 1870 ccm
moc: 102
moment obr.: 203 Nm
układ silnika, liczba cylindrów: rzędowy, 4
średnica x skok tłoka: 80.00mm x 93.00mm
typ: SOHC - wałek rozrządu w głowicy - pojedynczy wałek rozrządu w głowicy
stopień sprężania: 19.00:1
położenie silnika: przód
ustawienie silnika: poprzecznie

Osiągi:

przyspieszenie 0-100 km/h: 14.80 s
elastyczność 80-120 km/h: brak danych
prędkość maksymalna: 160 km/h
stosunek mocy do masy: 0.068 KM/kg

Zawieszenie:

niezależne: wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, amortyzatory
napęd: 4x4 stały (brak reduktora i blokady mechanizmu różnicowego)
średnica zawracania: brak danych
hamulce przód / tył: wentylowane tarczowe / tarczowe , wspomaganie, ABS
skrzynia biegów: liczba biegów: 5, skrzynia biegów: manualna

Zródło: v10
LINK

(Tekst został częściowo moderowany przez mnie)

Ostatnio edytowany przez: ija_francja, 2010-06-20 16:38:21
 
offline ija_francja
administrator
T:46 P:66
Dodany: 2010-06-21, 21:34:06

Jeśli koła przednie zaczynają buksować, silikonowy olej wypełniający sprzęgło grzeje się, gęstnieje i przyłącza coraz mocniej napęd kół tylnych
W ten sposób na tylną oś może być przekazane do 40 proc. momentu obrotowego. Do tego przedniej osi zafundowano jeszcze kontrolę trakcji. W życiu codziennym wszystko to funkcjonuje niezauważalnie, choć nie należy się spodziewać cudów. RX4 bezproblemowo dojedzie niemal do każdego schroniska górskiego, wyciągu narciarskiego czy do przystani nad zagubionym jeziorem, ale więcej nie wolno od niego wymagać. Przeszkodzą nam natychmiast opony przeznaczone do terenu mieszanego (czyli szosowo-terenowe), których bieżnik na luźnym podłożu po prostu się zatyka.

Zródło: AUTO ŚWIAT
LINK

Ostatnio edytowany przez: ija_francja, 2010-06-21 21:35:54
Liczba wyświetleń: 7363
Oglądasz posty 1-6 z 6
 
Nazwa forum:
Samochody terenowe i wszystko z nimi związane .
Opis forum:
Forum off-road
Kategoria forum: Motoryzacja
Liczba użytkowników: 12
Odwiedzin dziś (łącznie): 75 (223064)
Postów: 11446 / Tematów: 11144
Ostatnio dołączyli do forum:
 
Najaktywniejszy użytkownik:
Tematów: 97 / Postów: 295
Ostatnio aktywne tematy:
ahW0NsFmrAMq
ahW0NsFmrAMq
(2014-10-13, 18:35)
lB1tbNDP7KG3
lB1tbNDP7KG3
(2014-10-13, 18:09)
gNDOSPV1gbXp
gNDOSPV1gbXp
(2014-10-13, 16:12)
vb0awoeP
vb0awoeP
(2014-10-13, 15:49)
GjOLJTJ4GnC
GjOLJTJ4GnC
(2014-10-13, 14:37)
Użytkownicy forum
Administracja forum: Brak uprawnień
Użytkownicy forum: Brak uprawnień